Vorige week dinsdag bezochten PvdA’ers Lodewijk Asscher en William Moorlach Tata Steel in IJmuiden, naar aanleiding van de aanstaande reorganisatie bij Tata Steel in IJmuiden. Volgens Moorlach zou de staat, indien nodig, te hulp moeten schieten om banenverlies te voorkomen. Het kamerlid wil hoe dan ook voorkomen dat Tata IJmuiden op een private equity terecht komt. Volgens hem is Tata Steel van strategisch belang voor Nederland en moet er vooral worden geïnvesteerd in verduurzaming en het terugdringen van overlast voor de omwonenden.
Jingey Group
De Tata collega’s in Engeland hangt een vergelijkbaar lot boven het hoofd: daar zou, als de Britse overheid niet ingrijpt, Tata Steel India de onderdelen in Engeland aan de Chinese Jingye Group willen verkopen. In een interessant artikel in de Volkskrant concludeert journalist Peter de Waard dat als Tata Engeland in Chinese handen belandt, de vestiging in IJmuiden de laatste grote Europese vestiging van Tata is.
Mislukte fusie
De noodzakelijke investeringen in Tata IJmuiden om het bedrijf in de race te houden, zullen niet zomaar door India ter beschikking worden gesteld. Zo werd de HIsarna plant uiteindelijk toch in India gepland (hoewel de HIsarna plant in IJmuiden nog zou worden opgeschaald) en probeerde het moederbedrijf al eerder van IJmuiden af te komen (de mislukte fusie met ThyssenKrupp).
Motie
Moorlag diende onlangs een motie in de Tweede Kamer in, waarin hij pleitte voor ‘onconventionele middelen’ om Tata in IJmuiden te houden. Die motie werd aangenomen. Moorlag sluit niet uit dat ‘de staat op een of andere manier meedoet’ in een constructie waarbij wordt voorkomen dat Tata in buitenlandse handen valt.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)