De corona-uitbraak zette abrupt een grote streep door festivals, evenementen én vakbeurzen. Ook voor onze beurzen is het doek voor onbepaalde tijd gevallen. Betekent het afgelasten en verschuiven van vakbeurzen ook meteen het einde van vertrouwde, periodieke en persoonlijke contactmomenten met uw klanten?
Als iets de afgelopen maanden duidelijk is geworden, dan is het wel dat de razendsnelle opmars van digitale communicatie een legio aan alternatieve communicatiemogelijkheden biedt. Uit het onlangs gehouden onderzoek onder leden van de Machevo & Bulk Vereniging blijken bedrijven digitalisering massaal te hebben omarmd en ingevoerd om zo effectief mogelijk te kunnen blijven werken. Sterker nog: een overgrote meerderheid van de procesindustrie heeft digitale communicatie inmiddels onderdeel gemaakt van de dagelijkse bedrijfsvoering. Met andere woorden: de industrie (her)creëert nieuwe kansen.
Kijk alleen al naar webinars; deze zijn hot! In roerige coronatijden is een webinar een veilig alternatief voor een fysiek evenement. Op ieder apparaat dat toegang heeft tot het internet kunnen klanten wereldwijd live en interactief uw presentatie of workshop volgen. Het valt mij op dat bedrijven, die voorheen nooit workshops organiseerden, dat nu ineens online wel doen! Zo zal ook Machevo Connect op 17 november 2020 voor de eerste keer als online event georganiseerd worden met onder meer een interactieve lezing van journalist en econoom, Mathijs Bouman.
Ook is dit het moment om nieuw leven te blazen in een nieuwsbrief of het opstarten ervan. Een nieuwsbrief is een effectieve manier om nieuwe producten en diensten te demonstreren, prestigeprojecten onder de aandacht te brengen als referentieverhalen, relaties te inspireren met interessante casestudies en de drijvende krachten binnen uw bedrijf een gezicht te geven. Veel bedrijven beginnen enthousiast aan hun nieuwsbrief om vervolgens te moeten constateren dat deze een stille dood sterft. Hoe kunt u dat voorkomen? Leg de lat niet te hoog door de nieuwsbrief frequent te willen versturen: kwaliteit en continuïteit zijn belangrijker dan kwantiteit. En zorg voor een professionele kartrekker, voor wie communicatie en marketing core business is.
Bovendien zorgen krachtige, SEO-vriendelijke nieuwsberichten op uw website er ook nog eens voor, dat uw bedrijf vindbaar blijft. Ondanks het gemis van een fysieke beursvloer. En als u dan toch de ganzenveer ter hand heeft genomen, doop de veerpen dan iets dieper in de inkt en profileer uzelf als expert. Zo zijn whitepapers een ideaal instrument om uw specifieke kennis en ervaring te overleggen. Het zijn inhoudelijk sterk opgebouwde documenten vol objectieve, relevante informatie en daardoor een perfect communicatiemiddel om kwalitatieve leads te genereren. Kennis is macht, maar kennis delen is kracht!
En over kennis delen gesproken: investeer in gedegen publicaties in vakbladen zoals BULK en ProcessControl en maak gebruik van de verschillende sociale mediakanalen. Betrek uw medewerkers actief bij uw online communicatie! Zij zijn misschien wel de belangrijkste ambassadeurs, die u voor het bedrijf kunt inzetten: loyaal, gemotiveerd en delen vaak uit eigen beweging bedrijfsnieuws op hun persoonlijke sociale media-accounts. Betrokken medewerkers geven uw bedrijf een gezicht, versterken uw boodschap, zorgen voor meer impact en een hoger bereik.
Natuurlijk blijven face-to-face contacten met klanten en vakgenoten het allerbelangrijkste. Maar tot we het coronavirus de baas zijn en de deuren van magische, inspirerende vakbeurzen als Industrial Processing, Solids en Pumps & Valves weer openen, moeten we zorgen dat we gezien en in contact blijven.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)