Vorige week maakte Tata Steel bekend te gaan fuseren met het Duitse ThyssenKrupp. De fusie geldt voor de Europese vestigingen van Tata en heeft daarmee ook betrekking op de vestiging in IJmuiden.
Het nieuwe bedrijf gaat ThyssenKrupp Tata Steel heten en het hoofdkantoor komt in Amsterdam. Door de fusie denken de bedrijven zo’n 400 tot 600 miljoen aan kosten te kunnen besparen, maar er zullen ook de nodige banen verdwijnen: 2000 bij Tata en 2000 bij Thyssen. Het banenverlies bij Tata wordt verdeeld over de vestiging in Nederland en de vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, maar de verwachting is dat de meeste banen in Nederland zullen verdwijnen.
FNV voorman Aad in ‘t Veld zegt onaangenaam verrast te zijn door de fusie. “Zoiets komt uiteraard niet uit de lucht vallen. We zijn al anderhalf jaar met elkaar aan het praten, maar de beslissing viel toch nog vrij onverwachts.”
Helemaal definitief is de fusie nog niet. In ‘t Veld: “De Duitse CEO Riesinger heeft weliswaar een overeenkomt ondertekend, maar de Duitse vakbonden zijn het daar niet mee eens. Die overeenkomst is ook niet bindend. Aanstaande zaterdag komt een zogenaamde Aussichtsrat bijeen om de zaken verder te bespreken, maar ik verwacht niet dat de fusie nu nog wordt teruggedraaid.”
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2017/09/Tata-Steel-career-caroussel-3-300x150.jpg)
Het voormalige Hoogovens lijkt inmiddels met enige regelmaat te worden ‘overgenomen’ en volgens In ‘t Veld verklaart dat waarom de oppositie in Duitsland sterker is. Toch zou deze fusie grotere gevolgen kunnen hebben dan de laatste overname door Tata. “Tot nu toe had Tata in IJmuiden veel zeggenschap over hun eigen beleid. Het is maar zeer de vraag of dat nu ook zo zal blijven.”
De verdeling van het banenverlies over beide bedrijven lijkt een simpele fifty-fifty deal te zijn, maar volgens In ‘t Veld wringt daar nu juist de schoen. “2000 banen op een werknemersaantal van 10.000 man bij Tata is een veel hoger percentage dan 2000 banen op een werknemersaantal van 28.000 man bij Thyssen. Je moet er niet aan denken dat die verhouding zich ook doorzet in het bestuur. Dan krijg je dus net als bij de KLM- Air France fusie dat de verhoudingen totaal scheef komen te liggen.”
Over het type banen dat verdwijnt is nog veel onduidelijkheid. “Men heeft het bij Tata vooral over de downstream banen en staffuncties, dus niet zozeer over de interne productiebanen. Dat zal komende weken duidelijker worden.”
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)