Wie weleens een artikel leest in het Britse ‘The Guardian’ heeft ongetwijfeld de banner gezien waarin de krant de lezer attendeert op het tamelijk ongebruikelijke redactiestatuut. Daarin valt te lezen dat de redactie zichzelf verplicht ‘de waarheid’ met betrekking tot klimaatverandering te onderzoeken en te publiceren, zonder daarmee rekening te houden met politieke en bedrijfseconomische gevoeligheden.
Vanaf vandaag doet de krant er nog een schepje bovenop. De Tguarding accepteert geen advertenties meer van bedrijven die fossiele brandstoffen winnen. Daarmee is de krant de eerste (grote) krant met een dergelijk beleid. “Onze beslissing is gebaseerd op de decennialange inspanningen van velen in die branche om zinvolle klimaatmaatregelen van regeringen over de hele wereld tegen te houden”, laat de redactie in een verklaring weten.
The Guardian verkocht in 2015 alle aandelen in bedrijven die zich met fossiele brandstoffen houden en ook het stijlboek van de redactie onderging aanpassingen. Zo spreekt The Guardian over ‘klimaatcrisis’, in plaats van ‘klimaatverandering’.
Hoewel niet bekend is hoeveel geld dit de krant gaat kosten, zal de beslissing niet zonder gevolgen blijven. The Guardian heeft het, net als zoveel mediabedrijven, financieel vrij lastig. De krant is voor 40% afhankelijk van adverteerders en advertenties zijn dus nodig om het bedrijf draaiende te houden. Afgelopen zomer rapporteerde GMG, het overkoepelende bedrijf, dat de nieuwstak sinds lange tijd voor het eerst weer winst maakte. Het is de vraag of er met de nieuwe maatregel in 2020 ook weer zwarte cijfers zullen worden geschreven.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)