Het was de afgelopen week opnieuw onrustig bij Tata Steel in IJmuiden. Er vonden diverse stakingen plaats, onder andere afgelopen maandag op het spoor bij de staalfabriek. Die spoorstaking werd afgekondigd nadat het overleg de vrijdag er voor volgens de vakbonden ‘tot niets hadden geleid’. De directie vroeg de staking op het spoor uit te stellen, maar daar werd geen gehoor aan gegeven. Door de spoorstaking konden externe bedrijven ook geen toegang krijgen tot het spoornet op het fabrieksterrein.

Haven

Op zondag staakten havenmedewerkers van Tata Steel. Aanleiding daarvoor was eveneens de mislukte onderhandeling van de vrijdag er voor. Door de staking in de haven werd een lading staal die voor het VK bedoeld was, met vertraging geleverd.

Nieuw overleg

Vanmorgen werd bekend dat er vandaag nog nieuw overleg tussen de vakbonden en de directie zullen plaatsvinden. Medewerkers van Tata Steel vrezen voor banenverlies door een op handen zijnde reorganisatie en eisen een verklaring voor het plotselinge vertrek van Theo Henrar.

Verlies

Gisteren lieten nieuwe cijfers zien dat het Tata Steel concern op dit moment verlies leidt. In het tweede kwartaal werd er door de crisis 20% minder omzet geboekt. Het verlies staat daarmee op zo’n 11 miljoen euro.

Nationalisatie

De Britse tak van Tata Steel, al jarenlang een doorn in het oog van de Nederlandse tak vanwege de slechte resultaten, staat op het punt om gesteund te worden door de Britse overheid in het kader van het ‘project Birch’ plan. Naar verluid kan het bedrijf aanspraak maken op zo’n 500 miljoen pond. Met de financiële injectie zouden duizenden banen behouden moeten worden. Om aanspraak te kunnen maken op het Birch plan worden er strenge eisen gesteld op het gebied van duurzaamheid en werkgelegenheid. Er gaan ook geruchten dat de Britse overheid (deels) eigenaar zou kunnen worden van het concern. Nationalisatie van Tata Steel wordt in Nederland nog altijd van de hand gewezen door Tata.