Vandaag werd bekend gemaakt dat Tata Steel gaat samenwerken met het Koreaanse POSCO. Bij POSCO wordt gewerkt aan de ontwikkelingen van hyperloops, een extreem snelle treinverbinding die eigenlijk nog het meeste lijkt op de buizenpost die in onder andere ziekenhuizen worden gebruikt. In een hyperloop kan de ‘trein’ een snelheid van 1000 kilometer per uur bereiken: sneller dan een gemiddeld passagiersvliegtuig dus.
Expertise
De Koreanen werken al ruim tien jaar aan diverse buisontwerpen en maken daarbij gebruik van verschillende staalsoorten. Zowel Tata Steel als POSCO denken van elkaar expertise gebruik te kunnen maken. Hyperloops hebben veel potentie als het gaat om een duurzaam en veilig alternatief voor de vervuilende luchtvaart. Voor Tata Steel is het een interessante prospectmarkt, omdat er bij een hyperloop enorme hoeveelheden staal nodig zullen zijn.
Testen en ontwikkelen
Volgens de berichten zal ook de Nederlandse tak zich gaan bezighouden met de hyperloop. “Het team van Tata Steel dat zich met de hyperloop gaat bezighouden bestaat voornamelijk uit Nederlanders”, vertelt persvoorlichter Ariane Volz. “De samenwerking zal vooral uit kennisbundeling bestaan. We gaan samen met POSCO diverse staalsoorten en buisvormen testen en ontwikkelen.”
Hardt
Tata Steel heeft al de nodige ervaring met hyperloops: in 2018 tekende Tata voor een samenwerking met het huidige Hardt, een Delftste onderneming, ontstaan vanuit een team studenten, dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van een hyperloopsysteem in Europa.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)