Over 2020 heeft Shell een recordverlies geleden: 21,7 miljard dollar. Ter illustratie: over 2019 werd een winst van 16 miljard dollar geboekt. De combinatie van de oliecrisis en de coronacrisis zorgen voor dieprode cijfers bij het olie&gasconcern.
Lage vraag
Voor het uitbreken van corona stonden de olieprijzen al onder druk. Door een groot aanbod en een relatief lage vraag, werden zeer lage prijzen voor een vat ruwe olie genoteerd. Toen de coronacrisis eenmaal uitbrak, stortte die vraag nog eens verder in, omdat er veel minder werd gereden en nauwelijks nog werd gevlogen.
Shell is overigens niet het enige oliebedrijf dat slechte cijfers schrijft. Exxonmobil deed het nog slechter: de Amerikanen maakten 22,4 miljard dollar verlies. Het kleinere BP leed 5,7 miljard dollar verlies.
Reorganisatie
Hoewel de coronacrisis niet direct geleid heeft tot de grote reorganisatie bij Shell, waarbij wereldwijd circa 9000 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen, zullen de rode cijfers het proces niet vertraagd hebben. In Nederland verdwijnen er zo’n 900 banen, voornamelijk in het middenmanagement.
Het zijn echter niet alleen de kantoorbanen die verdwijnen. Van de veertien raffinaderijen wereldwijd, blijven er straks nog zes over. De raffinaderijen van Pernis en Moerdijk blijven bestaan. Bovendien komen er over hele wereld zo’n 10.000 Shell pompstations bij. Uit een bericht eerder deze week van Reuters bleek al dat Shell minder olie en gas gaat oppompen en zich meer zal bezighouden met de verkoop van producten, onder andere waterstof op pompstations.
Koers
Het aandeel van Shell daalde vorig jaar tot een historisch dieptepunt. Voor een tientje kon 1 aandeel Shell worden aangeschaft. Aan het einde van het jaar steeg de koers weer enigszins.
In een interessant artikel in de Volkskrant vraagt journalist Bard van de Weijer zich af waarom het dividend, ondanks de slechte cijfers en het aanstaande banenverlies, met vier procent moest worden verhoogd. Het antwoord blijkt relatief eenvoudig te zijn: in april 2020 verlaagde Shell het dividend omdat er negatieve olieprijzen waren. Het dividend dook daarbij van 47 dollarcent naar 16 cent. De verhoging met 4% is dus uitermate bescheiden.
Sterker nog, de lichte dividendverhoging is nodig om te voorkomen dat de koers verder zakt. Een lagere koers kan het bedrijf namelijk in nog slechter weer brengen. Volgens het Volkskrant artikel heeft Shell nog maar voor acht jaar een bewezen oliereserve. Om daarna voldoende olie te kunnen produceren, moet het bedrijf eerst fors investeren. Maar het investeren is lastig, omdat het benodigde kapitaal steeds lastiger verkrijgbaar wordt, naarmate de koers zakt.
Opkopen
Weijer besluit zijn artikel met de opmerking dat een lage koers nog een bedreiging meebrengt: het opkopen door een andere partij en een daarop volgende sanering. Een fusie is, om die situatie te voorkomen, daarom ook niet uitgesloten.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)