Tata moet sluiten of ombouwen
VELSEN - TataSteel , voor recrutment stage. Foto KOEN SUYK

Slecht nieuws voor medewerkers bij Tata. Een maand geleden gingen er al geruchten dat er ontslagen zouden komen als gevolg van een geplande bezuiniging van 830 miljoen euro op de Europese Tata vestigingen. Van die 830 miljoen moet er 170 miljoen op arbeid worden bespaard en dat betekent volgende de Nederlandse Centrale Ondernemingsraad dat er 1500 banen in IJmuiden zullen verdwijnen. In totaal verdwijnen er in Europa 3000 banen. Men gaat er daarbij vanuit (maar daarvoor zijn geen eenduidige bronnen) dat de helft van die 3000 banen in Nederland zullen worden geschrapt.

Welke banen precies gaan verdwijnen is onduidelijk, maar volgens de COR bestaan die banen voor tweederde uit kantoorbanen. Het zal ook nog even duren voordat er meer duidelijkheid is. FNV Metaal voorman Aad in ‘t Veld laat weten: “We hadden gehoopt meer duidelijkheid te krijgen, maar het enige dat we nu weten is dat het bezuinigingsplan op 1 april klaar moet zijn.”

Volgens In ‘t Veld is het bijna onmogelijk om 1500 banen weg te bezuinigen. “Er zijn de laatste tijd al veel arbeidsplaatsen wegbezuinigd. Je kunt het werk simpelweg niet met nog minder mensen uitvoeren.”

Tata heeft te kampen met lastige economische omstandigheden. Het bedrijf is voor een deel afhankelijk van de (Duitse) auto-industrie en die heeft het op dit moment zwaar. Daarnaast heeft het concern al lange tijd te maken met een overproductie van staal in China. De handelsoorlog tussen de VS en China is ook niet bevorderlijk voor de cijfers.

Vooral de Britse divisie van Tata draait slecht. Het moederbedrijf wil middels een kostenbesparingsprogramma er voor zorgen dat de Europese vestigingen van Tata uiterlijk 2021 hun eigen broek kunnen ophouden. De Indiërs zijn in steeds mindere mate bereid te investeren in hun overzeese divisies.

De Telegraaf speculeert al verder op het aanstaande banenverlies in IJmuiden. Volgens die krant komt de bezuinigingsronde op een kritiek moment: Nederland verkeert in een stikstofcrisis, moet klimaatdoelen behalen en er is regelmatig kritiek op de granietneerslag in de buurt van IJMuiden. Waar politici voorheen meestal snel een lans braken voor Tata, wordt dat nu wellicht veel lastiger.