DSM is sinds het uitbreken van de coronacrisis regelmatig in het nieuws. Zo sloeg het bedrijf begin maart met Shell en een aantal andere partijen de handen ineen om desinfecterende handgel te produceren. Later volgden mondkapjes, vitamines en probiotica en deze week werd bekend dat DSM 2,8 miljoen neusstaafjes gaat produceren, waarmee coronatests kunnen worden uitgevoerd.
Opvallend is dat alle projecten om niet worden uitgevoerd. DSM verstrekt dus gratis handgel, vitamines, mondkapjes en neusstaafjes. En bovendien lijken de processen razendsnel en efficient te worden opgezet. Waar het onder normale omstandigheden enkele maanden tot enkele jaren kan duren voordat er neusstaafjes commercieel verkrijgbaar zijn, kreeg DSM het voor elkaar om het nu in twee weken te regelen.
Ondanks de roep om PBM’s, testmaterialen en medicijnen dichterbij huis te kunnen produceren, is DSM niet van plan om de neusstaafje op commerciële schaal te produceren. In een interview met Telegraaf vertelt co-ceo Dimitri de Vreeze dat hij geen rol ziet voor DSM voor de lange termijn productie van de staafjes. In hetzelfde interview geeft De Vreeze aan dat de investeringen die DSM inmiddels in de coronacrisis heeft gedaan ‘niet in de miljoenen’ lopen.
Ondanks de schenkingen van DSM, het wegvallen van een groot deel van de omzet uit de Materials tak (waar veel onderdelen voor de auto-industrie onder vallen) en het algemene economische beeld, doet DSM het boven verwachting goed. Dat zit hem vooral in de omzet van de voedingstak Nutrition, waar vooral voedingssupplementen worden geproduceerd. De omzet van die divisie steeg met 4% naar 1,6 miljard.
Onder de streep doet DSM het behoorlijk goed. Zo goed zelfs dat het bedrijf in een ING-rapport ‘superheld’ werd genoemd. De aandelen groeiden in crisistijd met drie procent en aandeelhouders konden op een dividendverhoging van vier procent rekenen.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)