![banden](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2021/01/banden-696x335.jpg)
De gemeenteraadsfractie van politieke groepering gob in Sittard-Geleen heeft eind december 2020 een aantal kritische vragen gesteld aan het college van B&W. Ze gaan over de mogelijke vestiging van Black Bear Carbon Nederland op Chemelot. Het bedrijf haalt via een pyrolseproces carbon black uit oude autobanden om het een nieuw leven te geven als additief in onder meer rubber, kunststof en verf.
De fractie vraagt zich onder meer af waarom er volgens Gedeputeerde Staten van Limburg geen milieueffectrapportage nodig is voor de bouw van de Black Bear Carbon plant op Chemelot. Hierin wil het bedrijf rubbergranulaat van niet herbruikbare afgekeurde autobanden verwerken en omzetten in carbon black en pyrolyse olie- en gas. Het herwonnen carbon black wordt onder andere toegepast als filler in het productieproces van nieuwe vrachtwagenbanden om het oorspronkelijke carbon black te vervangen. De installatie heeft een capaciteit om jaarlijks 40.000 ton rubbergranulaat te verwerken, blijkt uit de provinciale stukken.
Vorig jaar werden eveneens vragen gesteld over de gevolgen van de verhuizing naar Chemelot door de CDA-fracties in Sittard-Geleen en Stein. Directeur Pieter ter Kuile van Black Bear Carbon stelde in De Limburger dat zijn bedrijf geen overlast veroorzaakt en juist duurzaam bezig is. Het bedrijf is genomineerd voor de KVK Innovatie Top 100, waarvan de winnaar 21 januari bekend is.
Pyrolyse olie en gas
Black Bear Carbon wil het pyrolyse gas na reiniging gebruiken om in de gasmotoren van de warmtekrachtkoppelingsinstallaties (WKK’s) te verbranden. Een generator wekt hier vervolgens elektriciteit mee op voor de eigen processen of om aan het netwerk terug te leveren. Ook is het de bedoeling om de warmte die hierbij vrijkomt nuttig toe te passen. Voor de pyrolyse olie zijn mogelijk afnemers op het Chemelot-terrein. Black Bear Carbon wil de olie opslaan in drie bovengrondse dubbelwandige tanks met elk een inhoud van 145.000 liter (totaal 435.000 liter) en een procesfeedtank van 25.000 liter. De totale opslagcapaciteit bedraagt hiermee 460.000 liter.
Grote stank en stofoverlast
Het besluit en het plan om de plant te bouwen, komt voor de fractie nogal uit de lucht vallen. Gob verwijst naar de grote stank- en stofoverlast in de vorige vestigingsplaats van het bedrijf in Nederweert. Ruim 200 omwonenden dienden hierover klachten in bij de provincie. Bovendien brak hier in februari 2019 een grote brand uit waarna het bedrijf besloot om naar Rotterdam te verhuizen.
“Het Havenbedrijf Rotterdam wil de ontwikkeling van onze volgende fabriek graag faciliteren en er zijn aanzienlijke mogelijkheden voor optimalisatie en synergie van onze technologie in het Rotterdamse industriecomplex”, gaf Silvio Ghyoot, topman van Black Bear Carbon eerder in een verklaring over de keuze voor Rotterdam aan. Toch ging de verhuizing uiteindelijk niet door.
Geen ruchtbaarheid
De fractie stelde in totaal veertien vragen aan het college van B&W in Sittard-Geleen. Zo wil de fractie onder meer weten waarom de provincie, Chemelot en Black Bear Carbon geen ruchtbaarheid hebben gegeven aan de komst van het bedrijf naar Chemelot. Ook wil gob weten of het college bij de provincie Limburg garanties kan afdwingen dat er geen overlast voor omwonenden in Sittard-Geleen, Beek of Stein zal optreden. Zo was de overlast in Nederweert volgens een artikel in De Limburger zo groot dat omwonenden gecompenseerd werden voor stof- en roetschade, onder meer aan kozijnen.
Afvalputje van Limburg
De fractie verwijst in haar vragen verder naar energieconcern RWE dat enkele maanden geleden aankondigde om op Chemelot uit afvalplastic waterstof te willen maken. “Nu blijkt er zich een fabriek te willen vestigen die autobanden gaat verbranden. Is onze voorzichtige conclusie juist dat Chemelot het afvalputje van Limburg dreigt te worden?”, vraagt de fractie zich af. Het college heeft de vragen nog niet beantwoord.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)