RIVM: stof in IJmond is ongewenst voor de gezondheid van kinderen

De groene toekomst van Tata Steel IJmuiden is allerminst zeker, zo kopt het FD in een recent verschenen artikel. Terwijl Tata Steel aan de vooravond staat van de grootste industriële transformatie die ooit in Nederland is gezien, veranderde de wereld de afgelopen anderhalf jaar drastisch. En dat maakt dat het produceren van (groen) staal minder zeker is dan toen de waterstofroute werd gekozen.

De groene waterstofroute levert de nodige kopzorgen op bij Tata Steel in IJmuiden, zo schrijft het FD. De Nederlandse staalgigant wil in relatief korte tijd volledig overstappen op fossielvrije productie van staal. Maar de vraag is of dat gaat lukken. Daarbij gaat het voor een groot deel over geld, maar ook over de beschikbaarheid van groene grondstoffen en de daarbij horende infrastructuur. En uiteraard de nodige vergunningen.

Miljarden

Tata investeerde zo’n 65 miljoen euro in het ontwerp van de nieuwe fabriek. In die fabriek moet zo’n 7 miljoen ton staal op jaarbasis worden geproduceerd. Maar de daadwerkelijke investeringen voor de fabriek kosten een veelvoud van die 65 miljoen euro. Hoeveel geld het precies gaat kosten, vertelt Tata bestuursvoorzitter niet in het FD interview, maar waarschijnlijk gaat het om enkele miljarden. Die miljarden zullen voor de helft worden opgehoest door Tata Steel, maar de andere helft zou uit subsidies moeten worden betaald. Dat is in lijn met Europese richtlijnen, maar de waarnemend hoogste ambtenaar op het ministerie voor EZK liet deze week nog weten dat ‘energieslurpende sectoren’ niet hoeven te rekenen op steun van de overheid in hun transitie naar een groene bedrijfsvoering.

Voorsprong

Los van het geld zijn de vergunningstrajecten nog niet rond. Om nog maar te zwijgen over de basis van de groene waterstofroute: waterstof. Ook al heeft Nederland, en ook Tata, een geografische voorsprong als het over waterstof gaat, het is nog maar de vraag of er op tijd voldoende waterstof in Nederland zal worden geproduceerd en/of worden geïmporteerd. En als die waterstof er is, wat gaat die dan kosten?

370 miljard

Daar komt ook nog eens bij dat het 370 miljard dollar omvattende steunpakket in de VS ook de concurrentiepositie kan verslechteren. Als groen staal goedkoper kan worden geproduceerd in de VS dan in Nederland met behulp van subsidies, is dat ongunstig voor Tata. Volgens Van den Berg wordt er in heel Europa zo’n 80 miljoen ton staal gebruikt en die kan onmogelijk uit één Europese fabriek rollen. Volgens de bestuursvoorzitter moet het hele speelveld worden bezien en dan staat Tata er in IJmuiden niet slecht voor.