In een uitgebreide analyse stelt ABN-AMRO dat het verloop van het coronavirus de komende weken de schade voor de Nederlandse industrie zal gaan bepalen. In enkele honderden Chinese steden bleven tot afgelopen maandag enkele miljoenen (industrie) medewerkers uit voorzorg thuis. Juist in deze gebieden worden voornamelijk producten gefabriceerd die geëxporteerd worden.

7 fabrieken dicht

De producten die normaliter in deze gebieden worden geproduceerd zijn divers: elektronische componenten, (metalen) onderdelen en andere componenten. Alleen al in Wuhan, waar het coronavirus voor het eerst opdook, staan diverse fabrieken die onderdelen leveren voor de auto-industrie. Juist in die industrie, waar er met minimale voorraden wordt gewerkt (KANBAN) komt de productie van complete auto’s in gevaar zodra er toeleveranciers uitvallen. Hyundai werd al genoodzaakt zeven fabrieken te sluiten vanwege haperende toeleveranciers.

Campers

Hoewel de Europese auto-industrie minder afhankelijk is van Chinese onderdelen dan ze Aziatische industrie, kunnen bepaalde bedrijven toch in de problemen komen. Zo wordt in het ABN rapport een Nederlandse ondernemer genoemd die een specifiek onderdeel voor een camperfabrikant levert. Ook al is het maar één onderdeel: de campers kunnen niet gebouwd worden.

Maar ook de prijzen voor grondstoffen (onder andere ijzererts en energiedragers) komen door het coronavirus onder druk te staan. Vrijwel alle grondstoffen dalen fors in waarde, vooral omdat China zelf grootverbruiker is van de gedolven grondstoffen.

Poedercoating

AkzoNobel heeft een poedercoatingfabriek in Wuhan. Het is onduidelijk hoeveel mensen er nog aan het werk zijn op de productielocaties. Het bedrijf zegt alle adviezen van de overheid op te volgen. De fabriek van AkzoNobel levert vooral voor de lokale markt en de gevolgen voor overzeese gebieden blijven dus beperkt.

Illustratie: Insights ABN AMRO