Menken Orlando
Richard van Berkel

‘Van nieuwe wetgeving tot wispelturige consumenten’. Dit zijn allemaal redenen waarom de noodzaak tot intelligentere productieplanningen in de voedingsindustrie toeneemt. Inspelend hierop deelt Menken Orlando ‘best practices en inzichten. Met de softwaretool S&OP (strategische en operationele planning) van Remira kan twee kanten worden uitgewerkt.

Oók een open deur kan uitdagend zijn. Elk productiebedrijf kent het klassieke dilemma in de productieplanning. Kostenbeheersing vraagt om rigide processen, terwijl omzetgedrevenheid en klantfocus noodzaken tot flexibiliteit. “Dat is nergens actueler dan in de voedingsindustrie”, zo meent Supply Chain Optimizer Niek Weuring van Menken Orlando. “Dat voedingstrends veranderen en klantbehoeften evolueren is niets nieuws, maar het aantal externe stakeholders en de intensiteit van hun invloed op het productieproces neemt de laatste jaren sterk toe. Als de Europese Unie met nieuw allergenenbeleid komt en de kwaliteitsafdeling daardoor een extra schoonmaakronde voor grondstoffen moet inbouwen, draagt dat niets bij aan de kwaliteit van het productieproces, maar dan kan wel worden aangetoond dat voldaan is aan de regels.”

Een kleine rekensom leert dat de Europese Unie en de Nederlandse overheid over een periode van een jaar gemiddeld één nieuwe wet, verordening, regel of criterium per dag uitvaardigen waar de voedingsindustrie aan moet voldoen. De Europese duurzaamheidsrichtlijn ESPR stelt alléén al tientallen eisen. Van productontwerp, energie-efficiëntie tot recycling. Het digitale productpaspoort stelt data-verplichtingen. De richtlijn voor ‘Due Diligence’ doet hetzelfde voor het milieu en de toeleveringsketen. Dat heeft enorme effecten op de planning en de uitvoering van het productieproces en de keten aldus Weuring. Vanuit het hoofdkantoor in Voorburg waakt Weuring over de productielocaties van Menken Orlando in Hazerswoude-Dorp, Leerdam en Geldermalsen die een breed scala aan hartige snacks, zoetigheden en andere lekkernijen leveren, die in elke Nederlandse keuken te vinden zijn. De achterliggende cijfers zijn imposant: 2.500 eindartikelen, 3.000 verpakkingsvarianten en 800 grondstoffen. Alleen al voor de rijstproducten varen jaarlijks 1.200 zeecontainers naar Nederland.

#PCL6

Nieuw risicomanagement

“Onze ‘lead times’ variëren van 25 weken voor grondstoffen tot één dag voor klantleveringen. Onze planning moet minimaal 40 weken vooruitkijken om een servicelevel van 98,5%TT te bieden. Met voortdurend veranderende omstandigheden red je dat niet met Excel-sheets.” Daarom werkt Menken Orlando al ruim tien jaar met een tool voor ‘Integrated Business Planning’, die naadloos aansluit bij het Exact-ERP pakket en de interne automatisering. Leverancier Remira heeft deze software, ‘Outperform’ geheten, volledig toegesneden op de voedingsindustrie voor gebruikers als Coca-Cola, Westland Kaas, Royal Smilde en Innocent Smoothies. “Elke producent heeft zijn eigen omstandigheden, maar wat hen verbindt is de toenemende noodzaak om eerder, meer geïntegreerd en strategisch te kunnen plannen en gelijktijdig de operationele praktijk te optimaliseren”, zo analyseert Juul Aben, Externe Betrekkingen bij Remira. “Ook risicomanagement krijgt nieuwe dimensies met het spreiden van de productielocaties, de uitbreiding van het leveranciersnetwerk en de flexibelere contractvormen.” Voor Weuring speelt bovendien de uitdaging van een sterk groeiend bedrijf: “De productieplanning heeft een venster van 40 weken, maar onze directie kijkt 5 jaar vooruit. Dus moeten we toe naar een scenarioplanning met een groot aantal variabelen om advies te kunnen geven over de consequenties van verkoopplannen, bijvoorbeeld voor investeringen in de productiecapaciteit.” Dat zorgt ervoor dat een planningstool van een praktisch gereedschap tot een strategische ‘asset’ wordt. Maar ook operationeel moet een planning méér kunnen: “Met de tool S&OP kan en moet derhalve twee kanten uitgewerkt worden. Zo wordt de productie gepland op basis van de ‘forecast’ van de verkoopafdeling, maar omgekeerd kan de afdeling planning in het ideale geval ook vroegtijdig aangeven waar en wanneer er gaten in de productiecapaciteit ontstaan, zodat de verkoopafdeling hier tijdig op kan inspringen om zodoende een optimale bezetting van de productielijnen te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld worden gerealiseerd door extra in te zetten op een specifieke verpakkingsvorm. Een dergelijke actie kan alleen met een écht volledig geïntegreerde planningstool.”

ER IS ÉÉN WAARHEID”

Eén waarheid

Wat Weuring betreft schuilt misschien wel de grootste waarde van ‘integrated business planning’ in het feit dat de hele organisatie dezelfde data gebruikt (lees: er is één waarheid) en er kan dus geen verschil van inzicht tussen de afdelingen ontstaan. Dat bevordert enerzijds de samenwerking en anderzijds kan op deze wijze worden voorkomen dat de organisatiestructuur zich moet aanpassen aan de informatiehuishouding, zoals met klassieke ICT-oplossingen nogal eens het geval was. Een ander voordeel is onzichtbaar: “Er worden geen fouten meer gemaakt, die zonder het systeem wél waren gemaakt. Simpelweg omdat informatie vroegtijdig beschikbaar is, op basis waarvan de tool mogelijke problemen signaleert zodat er snel kan worden gecorrigeerd. Dat is niet zozeer een kwestie van foutmarges verminderen, maar van elimineren.”

#PCL6
Een kijkje in de productie bij Menken Orlando.
Bron: Menken Orlando

Data delen

Voor Aben van Remira gaan de uitdagingen van hedendaagse voedingsproducenten verder: “In wezen gaat het over de fundamentele vraag hoe het bedrijf er over 10 jaar uitziet: is het dan nog een productiebedrijf of een handelsbedrijf?. Hoe ziet de keten eruit en welke grip hebben we daarop? Dit vraagstuk ontstijgt de logistieke keten (lees: supply chain). Maar het antwoord op deze fundamentele vraag dient wel te beginnen vanuit deze functie. Bijvoorbeeld met meer openheid en coöperatie in de keten door samen scenario’s te formuleren. Daarvoor zijn wel gegevens nodig om te kunnen delen en een andere benadering van bedrijfskritische data. En vooral ook: nieuwe manieren om eerder, flexibeler en intelligenter samen te werken in de keten. Hiervoor dienen niet alleen alle systemen technisch op elkaar aan te sluiten, maar moeten óók aspecten als ‘data-security’, privacy en duurzaamheid met elkaar in overeenstemming zijn.”

Probleemoplossers

Voor Menken Orlando is dat geen punt. Openheid is één van de vier kernwaarden van het bedrijf dat er prat op gaat ‘benaderbare teamspelers’ te zijn en samen te werken met klanten en partners om problemen effectief op te lossen. Ook in een ander opzicht is dit bedrijf typerend voor een nieuwe generatie ondernemerschap. Door bewust systemen van meerdere leveranciers in te zetten, vermijdt het bedrijf de ‘vendor-lock’: de afhankelijkheid van één softwaremaker. Daarom kiezen ze voor ‘best-of-breed’-oplossingen van uiteenlopende leveranciers. Deze moeten natuurlijk wél in staat zijn om data te delen en te integreren. “Logisch vindt Aben, die zijn planningstool ‘Outperform’ veel vaker ingezet ziet worden bij bedrijven die zich willen onttrekken aan de arrogantie van de wereldspelers. “Gebruikers willen gewoon het beste product, daar past als leverancier enige bescheidenheid bij. Niemand kan briljant zijn in alles, het is beter te kiezen voor de kracht van de beperking dan om krampachtig te proberen een bedrijf volledig te omarmen. Dat past niet in deze tijd.”

Het magazine fysiek ontvangen? Klik hier om een kennismakingsabonnement af te sluiten.
Vacatures bekijk je via de vacaturepagina.