Branchevereniging VNCW stelt best practice gratis beschikbaar
In samenwerking met het bedrijfsleven heeft branchevereniging voor de chemische logistiek VNCW recent een nieuwe Best practice gepubliceerd. Deze richtlijn is specifiek ontwikkeld voor het laden en lossen van tankwagens. Hij richt zich op het waarborgen van de veiligheid tijdens deze risicovolle werkzaamheden. De Best practice geeft een gedetailleerde verdeling van taken en verantwoordelijkheden. Dit voor zowel de chauffeur van de tankwagen als de operator van het ontvangende bedrijf. Nu is deze gratis te downloaden voor iedereen binnen de chemische logistiek.
Een belangrijke pijler binnen de nieuwe Best practice laden en lossen tankwagens is de duidelijke taakverdeling tussen de betrokken partijen. De chauffeur heeft een groot aantal taken. Dit terwijl de operator toezicht houdt en verantwoordelijk is voor het laad- of losproces namens het ontvangende bedrijf. Zo heeft de chauffeur de taak goed materiaal bij zich te hebben en is het de taak van de operator hierop te controleren. Het ontvangende bedrijf en de operator dienen over de veiligheid op het bedrijfsterrein te communiceren. En de chauffeur moet de door hen opgelegde veiligheidsregels opvolgen. Dit kunnen zowel preventieve- alsook repressieve maatregelen zijn. Een voorbeeld. Het ontvangende bedrijf zorgt (indien noodzakelijk) voor een nooddouche, de operator wijst de chauffeur hierop en de chauffeur maakt er gebruik van, mocht dit nodig zijn. Deze scheiding van verantwoordelijkheden zorgt voor een beter overzicht en verhoogt de veiligheid op het terrein.
Voorbereiding op noodsituaties: scenario’s en checklisten
Naast de dagelijkse procedures bevat de Best practice uitgebreide scenario’s voor het geval er iets misgaat tijdens het laden of lossen. Denk hierbij aan lekkages, drukopbouw of technische storingen. Deze scenario’s zijn opgesteld om bedrijven te helpen snel en effectief op noodsituaties te reageren en bieden een leidraad voor training en voorbereiding. Om de veiligheid verder te waarborgen zijn er ook checklists opgenomen in de Best practice. Deze checklists zijn te gebruiken om zowel de standaardprocedures te controleren als om de noodscenario’s regelmatig te oefenen. Door deze oefeningen kunnen zowel chauffeurs als operators beter voorbereid worden op onverwachte gebeurtenissen, wat de kans op incidenten verkleint.
Eerder gepubliceerde E-learning
In een eerdere fase van het project werd al een gratis E-learning gelanceerd. Hierin de belangrijkste veiligheidsaspecten van het laden en lossen van tankwagens worden behandeld. Deze E-learning, die inmiddels vele malen gevolgd is, heeft bewezen een waardevolle aanvulling te zijn op de dagelijkse praktijk van vele logistieke bedrijven en operators.
De publicatie van deze nieuwe Best practice is een belangrijke stap in het verbeteren van de veiligheid binnen de chemische logistiek. Dankzij de samenwerking tussen het bedrijfsleven en VNCW biedt het een waardevolle leidraad voor het minimaliseren van risico’s tijdens het laden en lossen van tankwagens. Met de nadruk op duidelijke taakverdeling, gedetailleerde noodscenario’s en praktische checklists kunnen bedrijven en hun medewerkers beter voorbereid zijn op zowel de dagelijkse operatie als op onverwachte situaties.
Voor bedrijven in de chemische sector is het een aanrader om de Best practice grondig te bestuderen en de checklists en scenario’s actief te gebruiken in hun veiligheidsbeleid. Zo kunnen ongelukken voorkomen worden en kunnen de betrokken medewerkers met meer zekerheid hun werkzaamheden uitvoeren.
De Best practice
Deze best practice kan gratis gedownload worden via de Chemiebank van branchevereniging VNCW.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2024/10/Best-practice-scenarios-en-veiligheid-bij-laden-en-lossen-tankwagens-1-VNCW-166x234.jpg)
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)