CareGo
Bron: APM Terminals

De opdracht voor civiele werken en elektrificatie voor de uitbreiding van de containerterminal APM Terminals Maasvlakte II (MVII) in Rotterdam is gegund aan CareGo. CareGo is een consortium bestaande uit ABB, Dura Vermeer en GMB. De uitbreiding zal een containerterrein van 51 hectare beslaan. Dit zal de capaciteit van de terminal verdubbelen, waardoor het één van de meest geavanceerde volledig geautomatiseerde terminals ter wereld wordt.

De 51 hectare zal bestaan uit 31 extra werfblokken, kadegebied, vrachtwagen- en spoorgebieden en bijbehorende infrastructuur. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft al 1.000 meter nieuwe diepzeekade aangelegd voor de uitbreiding van de faciliteit van CareGo. De financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Elektrificatie

De consortiumpartners, technologieleider ABB en de Nederlandse bouwbedrijven Dura Vermeer en GMB, werden gekozen vanwege hun expertise in de bouw en elektrificatie van containerterminals en eerdere ervaring met het leveren van oplossingen voor APM Terminals. ABB zorgt voor de elektrificatie van de terminal met geprefabriceerde onderstations en datacenters, terminalverlichting, glasvezelnetwerk en stroomvoorziening voor kranen en reefers. Dura Vermeer en GMB zullen de civiele werken van het gehele terrein leveren, waaronder verhardingen, betonfunderingen, kraanbanen, ‘reefer racks’, hekwerken en de uitbreiding van de railterminal.

Energie-infrastructuur

APM Terminals MVII wordt één van ‘s werelds meest geavanceerde volledig geautomatiseerde terminals, uitgerust om de grootste containerschepen ter wereld te laden en te lossen. Met volledig beveiligde geautomatiseerde gebieden die mens en machine scheiden, zal het ook een van de veiligste zijn. Door het ontwerp en de naadloze overgang van zee naar land is de terminal in staat om een zeer betrouwbare afhandeling te garanderen.

Railterminal

Een speciale ruimte met zes binnenvaartkranen en een volledig geïntegreerde railterminal zorgen voor een vlotte belading en lossing van containers van en naar het achterland. De railterminal verbindt de haven van Rotterdam direct met het Duitse spoorwegnet aan de Nederlands/Duitse grens. APM Terminals MVII is een volledig geëlektrificeerde containerterminal die draait op hernieuwbare elektriciteit met energiezuinige gebouwen en terreinen. De Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV) rijden ook op elektriciteit in plaats van diesel. Daarnaast introduceert de uitbreiding Automated Terminal Trucks (ATT’s) die in gemengd verkeer zullen opereren.