Bedrijfsleven geeft innovatie hoogste prioriteit. Dit blijkt uit de nieuwste innovatiestudie van Consultancybureau BGG. Dit adviesbureau ondervroeg ruim duizend senior executives over zaken als het belang van innovatie voor hun ‘businessmodel’ en investeringsagenda.
Maar liefst 83% van de bedrijven ziet innovatie als een top drie-prioriteit. Dat is het hoogste percentage ooit gemeten. Vorig jaar nog was het 79% en in 2019 noteerden de onderzoekers 82%.Hoewel bedrijven volgens Justin Manly, Global Leader Growth & Innovation bij BCG nog nooit zoveel prioriteit hebben gegeven aan innovatie, constateert hij tegelijkertijd dat ze nog nooit zo onvoorbereid zijn geweest om hun innovatie-aspiraties waar te maken. Bedrijfsleven geeft dus innovatie hoogste prioriteit.
Innovatiegereedheid
De zogeheten ‘innovatiegereedheid’ verwijst naar de mate waarin een organisatie klaar is om innovaties te implementeren en succesvol uit te voeren. Uit het onderzoek van BCG blijkt dat slechts 3% van onderzochte bedrijven innovatiegereed is. “Op één regio na, is te zien dat de innovatiegereedheid van bedrijven over de hele wereld is gedaald”, aldus de onderzoekers. “In China is de innovatiegereedheid stabiel gebleven. Dit land loopt ook voorop wat betreft het stellen van prioriteiten: 92% van de Chinese bedrijven beschouwt innovatie als een top drie-prioriteit.”
Innovatiegereed
Ook deze daling komt volgens de onderzoeker niet geheel onverwacht. In zowel 2021 als 2022 was 20% van onderzochte bedrijven innovatiegereed, afgelopen jaar ging het om slechts 9%. Manly noemt deze ontwikkeling verontrustend. “We zien dat veel organisaties innovaties doorvoeren zonder een duidelijke strategie met de juiste focus. Om weer op het goede spoor te komen, is het versterken van de link tussen de innovatiestrategie en de bedrijfsstrategie daarom cruciaal.” BGG schrijft dan ook dat het ontwikkelen van een heldere, gerichte innovatiestrategie de belangrijkste uitdaging is voor de meerderheid van de bedrijven (52%).
Stijgende kosten
Uitdagingen waar bedrijven op het gebied van innovatie mee te maken hebben zijn onder andere stijgende kapitaalkosten (47%), het aantrekken en behouden van personeel (44%) en een risicomijdende bedrijfscultuur (38%).
Generatieve AI
Opvallend is dat nog maar weinig bedrijven bij het innoveren gebruik maken van generatieve AI. Slechts 8% van de onderzochte organisaties zet de technologie momenteel al op grote schaal in tijdens het innovatieproces. Michael Ringel, Global Leader Innovation Analytics en Research & Product Development bij BCG, vindt het een gemiste kans. “Generatieve AI kan de efficiëntie verhogen, waar de innovatieafdeling flink van kan profiteren. Maar zonder een goede strategie zal zelfs de meest efficiënte innovatie-afdeling waarschijnlijk ondermaats presteren.”
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)