Vanaf 1 oktober gaat Enexis maatschappelijk prioriteren. Dit is het gevolg van het codebesluit dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 18 april jongstleden heeft genomen. Met maatschappelijk prioriteren kunnen klanten die binnen bepaalde maatschappelijke kaders vallen voorrang krijgen bij het toewijzen van transportcapaciteit. Denk onder andere aan waterschappen, scholen en ziekenhuizen.
Wat is maatschappelijk prioriteren?
Op dit moment geldt: wie het langste op de wachtlijst voor transportcapaciteit staat, komt als eerste aan de beurt. Met maatschappelijk prioriteren verandert dit. Klanten die binnen bepaalde maatschappelijke kaders vallen kunnen voorrang krijgen op de wachtlijst voor transportcapaciteit. Andere klanten moeten hierdoor juist langer wachten. Klanten krijgen overigens geen voorrang bij het uitvoeren van de werkzaamheden die nodig zijn om ze aan te sluiten. Ook hiervoor gelden lange wachttijden.
Transportcapaciteit
Maatschappelijk prioriteren heeft pas effect op het moment dat er transportcapaciteit te verdelen is. Wanneer een klant bovenaan de wachtlijst staat, betekent dit niet dat er gelijk capaciteit beschikbaar is. Het probleem van te weinig capaciteit op het elektriciteitsnet blijft bestaan. Dit betekent dat het nog steeds jaren kan duren voordat een klant in aanmerking komt voor transportcapaciteit.
Prioriteit-aanvraag
Vanaf 1 oktober is het op ieder moment mogelijk om maatschappelijke prioriteit aan te vragen, zolang de aanvraag maar gekoppeld is aan een bestaande aanvraag voor transportcapaciteit op de wachtlijst. Welke gegevens er exact nodig zijn om prioriteit aan te vragen wordt in de komende maanden bekend. In het codebesluit van de ACM staan prioriteringskaders waarmee netbeheerder bepaalde klanten voorrang kunnen gaan geven bij het verdelen van transportcapaciteit. De ACM heeft hierbij verschillende categorieën bepaald voor wie de voorrang geldt:
Categorie 1: congestieverzachters
Klanten die, nadat ze aangesloten zijn, voor extra transportcapaciteit zorgen voor andere klanten op het elektriciteitsnet.
Categorie 2: veiligheid
Onder andere brandweer, politie, rechtspraak, penitentiaire inrichtingen, waterschappen en acute gezondheidszorg.
Categorie 3: basisbehoeften
Onder andere de openbare drinkwatervoorziening, onderwijs, warmtevoorziening en woningbouw. Woningbouw kleinverbruik wordt in principe altijd aangesloten. Deze aanvragen komen dus niet op de wachtlijst. Maatschappelijk prioriteren heeft voor deze aanvragen dan ook geen effect. Meer informatie over deze categorieën is te vinden op de website van de ACM.
In de praktijk
Klanten op de wachtlijst bij Enexis ontvangen binnenkort een bericht met meer uitleg over maatschappelijk prioriteren en hoe het aanvragen werkt. Vervolgens dienen ze zelf een aanvraag in te dienen bij Enexis om voor maatschappelijk prioriteren in aanmerking te komen. Dit kan pas vanaf 1 oktober en is daarna op elk moment mogelijk. Bij binnenkomst wordt de aanvraag beoordeeld. Per klantcategorie heeft de ACM bepaald wat de bewijslast is om in aanmerking te komen voor prioritering. Na toewijzing van prioriteit krijgen klanten een nieuwe plek op de wachtlijst. Binnen een klantcategorie geldt dat de klant die als eerste prioriteit toegewezen heeft gekregen, als eerste aan de beurt komt.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)