Veel bedrijven hebben tegenwoordig reliability engineers en een asset manager. 20 jaar geleden hadden de meeste bedrijven een Hoofd Technische Dienst die probeerde de installaties op zijn bedrijf zo goed mogelijk te laten draaien. Wat dat ‘zo goed mogelijk’ inhield was meestal niet duidelijk. Als je het aan het hoger management vroeg, kreeg je meestal als antwoord dat ze een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid wilden, tegen zo laag mogelijke kosten. Eén van de kernpunten van assetmanagement is dat je de eisen die een organisatie aan haar assets stelt, duidelijk formuleert.
Een reliability engineer kan vaststellen welk onderhoud en welke andere acties er nodig zijn om aan deze eisen te voldoen. Het klinkt alsof onze bedrijven het dus nu allemaal prima en professioneel voor elkaar hebben. Helaas is dit in de praktijk niet het geval. Veel organisaties hebben namelijk de eisen voor de betrouwbaarheid van hun assets helemaal niet goed omschreven. Ze maken de klassieke fout om te denken dat iedereen toch wel weet wat ‘betrouwbaarheid’ is. De ene keer verwarren ze betrouwbaarheid met beschikbaarheid, de andere keer bedoelen ze dat installaties veilig moeten kunnen werken. Ze zeggen er dan echter niet bij hoe veilig. Ze komen dan met uitspraken als: ‘een beetje veilig is net zoiets als een beetje zwanger. Nou dat bestaat niet’. Ik zou het willen omdraaien.
Definieer wat de eisen zijn.
Een installatie die 100 procent veilig is, bestaat niet. Een installatie 99,999 procent veilig houden is veel duurder dan hem 99,99 procent veilig houden. ‘De betrouwbaarheid van een asset’ is de kans dat het aan zijn eisen blijft voldoen. Om de gewenste betrouwbaarheid te kunnen halen, is het dus nodig dat het management eerst definieert wat die eisen zijn. Dit kunnen eisen zijn aan de beschikbaarheid van een installatie of de veiligheid, maar ook eisen op het gebied van milieu, emissie, energieverbruik, arbeidsomstandigheden, geluidsoverlast, kwaliteit van het product en nog veel meer aspecten. Techniek tovert niet, storingen ontstaan niet zomaar. Als deze eisen bekend zijn, kunnen engineers het meest optimale ontwerp en onderhoudsschema bepalen. Reliability engineering is dus precies wat de naam zegt: een vorm van engineering. Daarmee kunnen de engineers ook het economisch optimum bepalen. Als bedrijven proberen goedkoper uit te zijn, door te bezuinigen op hun investeringen of hun onderhoud, zijn ze altijd duurder uit. Dus als managers proberen zo hoog mogelijke betrouwbaarheid te realiseren, tegen te lage kosten, dan krijgt hun organisatie later de rekening gepresenteerd.
De columns fysiek lezen? Klik hier om een kennismakingsabonnement af te sluiten.
Vacatures bekijk je via de vacaturepagina.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)