Autofabrikant Peugeot heeft recent aangekondigd dat spraakbesturing op basis van kunstmatige intelligentie in haar nieuwste automodellen wordt geïntroduceerd. Kijkend naar deze ontwikkeling is het met een beetje fantasie een kleine stap om ook voordelen te zien voor de procesindustrie. Hoe handig zou het zijn voor een operator om niet langer draaiboeken door te akkeren en manueel logs uit te lezen, maar gewoonweg interactief een gesprek te voeren met een machine? Waar is dit blauwe lampje voor? Welk onderdeel is aan vervanging toe? Hoe vindt-ie zelf eigenlijk dat het met hem gaat? Is dit een kijkje in de toekomst? Nee, eerder een blik op wat nu al mogelijk is. Bij kunstmatige intelligentie denken veel mensen al snel aan die handige tekstgenerator ChatGPT. Handig is het zeker, maar de implicaties van de komst van deze technologie, generatieve kunstmatige intelligentie, gaat veel verder: zo kan er nu een brug worden geslagen. Iets wat voorheen onmogelijk was: tekst interpreteren en dit vervolgens naadloos laten aansluiten op bestaande bedrijfsprocessen. Een universele interpretator als het ware, van gesproken of geschreven tekst. Dit vooralsnog onderbelichte voordeel van deze ‘missing link’ zorgt ervoor dat alle manuele werkzaamheden zoals we ze nu in organisaties uitvoeren opnieuw tegen het licht moeten worden gehouden. Met name binnen ondersteunende (administratieve) afdelingen is de inzet van generatieve kunstmatige intelligentie impactvol en zinvol. Hier vind je namelijk vaak werkzaamheden die gestandaardiseerd zijn, in zogeheten ‘workflows’ zijn beschreven, lineair en repetitief van aard zijn en (deels) digitaal worden uitgevoerd. Met deze randvoorwaarden in het achterhoofd is het zinvol om in kaart te brengen welke processen binnen de organisatie een substantieel deel van de werkdag van een medewerker of team in beslag neemt.
“ZONDER WRIJVING MÉÉR GLANS
Dat we nog maar aan de vooravond staan van de veranderingen die kunstmatige intelligentie met zich meebrengt op de werkvloer moge duidelijk zijn. Fricties die tot voor kort als een voldongen feit of noodzakelijk kwaad werden gezien, kunnen nu integraal worden herzien door de lens van deze nieuwe technologie. In al zijn vormen is kunstmatige intelligentie de ideale innovatie die fricties tussen mens en machine zal doen verminderen of helemaal zal wegnemen. Minder frictie leidt onder aan de streep tot meer efficiëntie. Blikken we over 10 jaar terug op een afgesloten tijdperk waarin we een groot deel van ons werk met een toetsenbord en muis uitvoerden? De technologie is er en wordt met de dag beter, dus het is slechts een kwestie van tijd – en een beetje inbeeldingsvermogen.
De columns fysiek lezen? Klik hier om een kennismakingsabonnement af te sluiten.
Vacatures bekijk je via de vacaturepagina.
![](https://www.processcontrol.nl/wp-content/uploads/2025/01/PC-nieuwsbrief-banner-728x90-1.gif)