DNV

DNV klantonderzoek naar duurzaamheid. Hoe benaderen organisaties duurzaamheid en hoe profiteren zij van hun duurzaamheidsinitiatieven? DNV onderzocht het in haar meest recente klantonderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat de focus op sociale en bestuurlijke aspecten van duurzaamheid toeneemt voor organisaties.

De focus op bovengenoemde aspecten van duurzaamheid neemt toe omdat deze als als belangrijk worden gezien voor de ESG-strategie om duurzame bedrijfsgroei te realiseren. Voor dit onderzoek zijn 893 organisaties wereldwijd ondervraagd. Zowel grote bedrijven met meer dan 500 medewerkers, als kleinere organisaties met minder dan 100 medewerkers. “Voornamelijk bestuurlijke aspecten krijgen een hogere prioriteit omdat organisaties beter willen presteren op gebieden als informatiebeveiliging en kunstmatige intelligentie. Dit wordt niet langer als optioneel beschouwd. Het is essentieel voor het bouwen van vertrouwen, het ontwikkelen van veerkracht en het waarborgen van continuïteit”, aldus Barbara Frencia, CEO DNV Business Assurance.

Hoge prioriteit

Het onderzoek laat zien dat duurzaamheid een hoge prioriteit heeft voor meer dan 50% van de ondervraagde organisaties. Het wordt een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. 85% van de organisaties onderneemt al actie en de overige 15% bevindt zich in de planningsfase. Daarnaast heeft 70% zich al gecommitteerd aan één SDG-doelstelling, of is voornemens dit te doen. Duurzame initiatieven zoals energiebesparing, verspilling en reducering van uitlaatgassen behouden de primaire focus van organisaties. Dit is goed voor 88% van de duurzaamheids-inspanningen. Zeker 95% van de grote organisaties geeft aan haar middelen te besteden aan milieukwesties, met name het terugdringen van emissies. Een andere trend is het verminderen van plastic afval, verpakkingen en materialen om duurzaamheid te verbeteren. Het is dan ook niet verrassend dat milieuvoordelen boven aan de lijst met positieve resultaten staan.

Sociale aspecten

Het onderzoek toont ook aan dat organisaties meer aandacht besteden aan sociale en bestuurlijke kwesties. Deze zijn volgens de resultaten goed voor 73% respectievelijk 65% van de duurzaamheidsinspanningen en vertonen een stijgende lijn. De bredere visie voor ESG is voornamelijk van toepassing op bestuurlijke kwesties. Zo is er binnen organisaties meer aandacht voor verantwoord ondernemen, intern beleid en regelgeving en risicomanagement. Nieuwe risico’s zijn een drijvende kracht achter de toegenomen aandacht voor anti-omkoping, informatiebeveiliging en diversiteit. Grote organisaties zijn steeds actiever in alle drie de ESG-dimensies.

Aanpak

Een gestructureerde aanpak met een gecertificeerd managementsysteem wordt door 83.5% van de ondervraagde organisaties erkend als ondersteuning bij het behalen van ESG- en SDG-doelstellingen.  Hoewel duurzaamheid voor veel organisatie een recente stap is, worden het prioriteren, hanteren van een breed ESG-perspectief en het hanteren van een gestructureerde aanpak als doorslaggevend beschouwd bij het nakomen van toezeggingen. Ook ‘naleving van regelgeving aantonen’ en ‘vertrouwen jegens klanten en andere belanghebbenden’, zoals gemeenschappen en ngo’s, worden hoog gewaardeerd in het onderzoek door een gestructureerde aanpak met een onafhankelijk gecertificeerd managementsysteem. Dit onderstreept het idee dat vertrouwen een essentieel onderdeel is van de duurzaamheidsreis van organisaties.