COLUMN
De laatste jaren hoor je steeds meer over allerlei mogelijkheden om te innoveren door beter gebruik te maken van ICT-technologie. De meeste managers zijn ervan overtuigd dat hun bedrijven veel effectiever en efficiënter kunnen werken, als gebruik zou worden gemaakt van de data uit de processen. Met kunstmatige intelligentie, machine learning, digital twins, big data, virtual reality en robotica gaan we een grootse toekomst tegemoet. Toch zijn er maar weinig bedrijven die echt serieus bezig zijn met deze innovaties. Eén van de oorzaken van deze innovatieparadox is dat hoe meer mogelijkheden er zijn, hoe minder gebruik ervan wordt gemaakt. Er zijn zoveel mogelijkheden dat managers niet meer weten waar ze moeten beginnen.
“IEDEREEN WACHT OP ELKAAR”
Een belangrijker probleem is bovendien dat managers onvoldoende prioriteit geven aan innovatie. Als hun bedrijf goed loopt, voelen ze de noodzaak niet en in slechtere tijden hebben ze de middelen niet. Daarbij komt dat innovatie vaak wordt gezien als een nevenactiviteit in plaats van een kernactiviteit. Bedrijven houden af en toe een brainstorm om ideeën te genereren en verwachten dan dat deze vanzelf wel verwerkelijkt worden. Uit brainstormsessies met eigen medewerkers komen echter zelden baanbrekende ideeën. Het zijn vaker optimalisaties van het bestaande proces die veelal niet worden uitgevoerd, omdat iedere verbetering een systematische aanpak vergt. En dat kost tijd en geld. Nee, voor echte innovaties, heb je mensen van buitenaf nodig. Het is schrikbarend om te zien dat veel bedrijven hier niet of nauwelijks tijd in investeren. Managers geloven wel in innovatie in het algemeen, maar zijn er niet van overtuigd dat een bepaalde innovatie in hun eigen bedrijf iets zal opleveren. Een, in mijn ervaring, typisch West-Europees probleem is dat bedrijven pas een innovatie willen invoeren als ze al diverse, werkende voorbeelden hebben gezien bij andere bedrijven. Dat leidt ertoe dat iedereen op elkaar zit te wachten en niemand in beweging komt. Helaas voor ons hebben de Amerikanen en Aziaten een andere cultuur. Als zij een innovatie zien, willen ze hem als eerste hebben. Dat is mijns inziens dé enige manier om op termijn de concurrentie voor te blijven. Zeker bij het verbeteren van je processen door meer gebruik te maken van de data in je fabriek, duurt het een aantal jaren, voordat het geïmplementeerd is en er aantoonbare resultaten zijn. Bedrijven die successen boeken, staan niet te springen om deze resultaten met hun concurrenten te delen. Als deze dus blijven wachten tot ze genoeg voorbeelden hebben van succesvolle projecten, lopen ze een achterstand op die misschien niet meer in te halen is.
Heb je interesse in meer columns? Klik dan hier. Vacatures bekijk je via de vacaturepagina.