AI-FICATIE
Rob Braun • Oprichter van DynamindsAI Consultancy • www.dynaminds.ai • rob@dynaminds.ai
 

Kunstmatige intelligentie was dé buzzterm van 2023. AI heeft toen een enorme impact gemaakt op hoe we met technologie omgaan en in de toekomst om zullen gaan. Met de input ‘een kat met een hoedje, balancerend op een eenwieler’ rolt er binnen enkele seconden een grafisch gelikt plaatje uit de AI-toverdoos. Dit is aardig, maar de échte relevantie van AI lijkt voor veel bedrijven vooralsnog beperkt. Toch kantelt dit: uit recent onderzoek van PwC blijkt dat ongeveer een kwart van de CEO’s verwacht dat hun personeelsbestand met minstens 5 procent afneemt in 2024 door de inzet van generatieve AI.

De uitrol van ‘large language models’ (LLM’s – de motor achter tools zoals ChatGPT) heeft voor een democratisering van AI gezorgd. Iedereen kan voortaan direct met AI-tools aan de slag. De procesindustrie is al langer bekend met het toepassen van AI op haar productieprocessen (denk aan kwaliteitscontroles, voorspelbaar onderhoud en energie-optimalisatie). Echter, AI is een ‘general purpose’-technologie, wat ervoor zorgt dat alle facetten binnen een organisatie geraakt kunnen worden door deze innovatie. ‘AI-ficatie’ in de volste breedte van administratieve taken tot ‘business intelligence’. Wanneer er een proces te definiëren is of er is een dataset beschikbaar, dan is het te verbeteren, versnellen of automatiseren met AI. De impact van AI op organisaties zal minstens zo groot zijn als de impact van het internet indertijd.

Door snelle ontwikkelingen op het gebied van AI, is het lastig om hier grip op te houden. Focus is hier dan ook het sleutelwoord. Het kunnen snappen wat AI teweegbrengt voor jouw organisatie vergt continue aandacht. Om toch progressie te maken op het gebied van AI kiezen steeds meer organisaties voor de pilot-route en gaan kleinschalig met AI aan de slag. Hoewel het slim is om medewerkers op deze wijze pragmatisch met AI te laten experimenteren, is het aanvullend hierop minstens zo belangrijk om op bestuursniveau actief na te denken over wat AI voor de organisatie in zijn geheel gaat betekenen. Hoe past AI in je huidige bedrijfsstrategie? Hoe ziet vervolgens de AIstrategie eruit en wat moet er gebeuren om die AItransformatie in goede banen te leiden? Wat wil je eigenlijk met AI bereiken? Een disruptieve innovatie zoals AI verdient die focus op het hoogste niveau.

BEHOUD FOCUS EN BLIJF RELEVANT”

“Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden,” aldus Amerikaans wetenschapper Peter Senge. Dit geldt ook voor organisaties. Deze keer valt er echter niet te kiezen: meebewegen is de enige optie. De vraag is niet of AI de organisatie zal veranderen, maar hoe blijft de organisatie relevant? AI is here to stay en de disruptieve kracht zal ook doordreunen in alle delen van de organisatie. AI staat nog maar in de kinderschoenen. Het is dan ook beter om aan zet te zijn, dan je afwachtend op te stellen.