ILT

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) constateert op basis van drone-toezicht dat er bij Tata Steel in IJmuiden geen illegale lozingen hebben plaatsgevonden.

ILT stelde vorig jaar een onderzoek in toen er meldingen binnenkwamen over illegale lozingen bij het (ver)laden van schepen in de haven bij Tata Steel. Het eerste deel van het onderzoek, dat vorig jaar werd gepubliceerd, constateerde dat er geen aanwijzingen waren voor structurele lozingen in de haven van Tata. Desondanks merkte ILT wel een toename op van schepen die met een vervuild dek wilden vertrekken in de periode van 2017 tot 2021. Als reactie hierop heeft ILT van maart tot en met december 2022 extra drone-toezicht uitgevoerd op de haven van Tata Steel.

Vertrekcontroles

Het extra toezicht met behulp van drones heeft geen toename van het aantal illegale lozingen aan het licht gebracht. Dit kan worden toegeschreven aan verschillende factoren. Ten eerste hebben Tata Steel en het Havenbedrijf Amsterdam aanpassingen doorgevoerd in de vertrekprocedures en vertrekcontroles. Hierdoor wordt de kans verkleind dat schepen met een onopgeruimd of vervuild dek de haven verlaten, waardoor bewuste of onbewuste lozingen worden voorkomen.

Kwetsbaar

Het naleven van wet- en regelgeving met betrekking tot lozingen ligt in de verantwoordelijkheid van de kapitein van het schip. Hoewel het niet verboden is om ladingrestanten mee te nemen naar een andere haven, is het ten strengste verboden om deze restanten in havens of kwetsbare zeegebieden zoals de Noordzee te lozen. ILT benadrukt het belang van het voorkomen van vervuiling op zee en in binnenwateren.

Effectief

De positieve resultaten van het drone-toezicht en de aangescherpte procedures tonen aan dat het toezicht op het schoonhouden van scheepsdekken en het opruimen van ladingresiduen effectief is. ILT zal blijven toezien op de naleving van wet- en regelgeving om ervoor te zorgen dat de haven van Tata Steel vrij blijft van illegale lozingen.